Vápnik pre Pevnosť Kostí | Osteoporóza | Krehké Kosti

Výživové poradenstvo

Vápnik

Prečo je vápnik dôležitý pre vaše zdravie?

1% - pomáha zdravým krvným cievam pri ich sťahovaní a rozširovaní; podporuje funkciu nervov; prenos nervových vzruchov; a vylučovanie hormónov.
99% - vápnika potrebujeme priamo pre kosti a zuby, na udržiavanie ich funkcie a ich posilnenie.
Obrázok ukazuje, že 99% vápnika sa používa na kosti a zuby
Preto je vápnik taký dôležitý pri znižovaní rizika osteoporózy.

Dobrým zdrojom vápnika sú tieto potraviny:

Dairy-Products

Mliečne výrobky

Mlieko, jogurt, syr a iné mliečne výrobky obsahujú vápnik, ktorý telo ľahko vstrebáva a využíva.

Soft-boned-fish

Ryby s jemnými kosťami

Ryby s kosťami takými jemnými, že ich možno konzumovať. Patria k nim sardinky z konzervy a losos, obsahujú vysoké množstvo vápnika.

Green-vegetables

Zelená zelenina

Veľa zeleniny zelenej farby, ako je špenát a kapusta, je zdrojom vápnika. Avšak niektoré druhy zelenej zeleniny obsahujú kyselinu šťavelovú a listovú, ktoré môžu ovplyvňovať jeho vstrebávanie.

Calcium-enriched-foods

Potraviny obohatené o vápnik

Mnoho potravín je obohacovaných o vápnik, vrátane ovocných džúsov, nápojov zo sóje a ryže, tofu, čo uľahčuje prijať dennú odporúčanú dávku vápnika.

Podrobnejšie

Najprv dobré správy: 87% všetkých starších žien vo veku viac ako 65 rokov dosahuje denný odporúčaný príjem vápnika. Ale nanešťastie zostáva stále zvyšných 13% žien. Našťastie nie je ťažké obohatiť vašu stravu o vápnik. Zbiehajú sa vám sliny pri predstave primiešania bieleho jogurtu do sladkých zemiakov, posypania pečených zemiakov nastrúhaným syrom, pridania malých nakrájaných kúskov syra brie alebo fety do šalátu posypaného orechmi, alebo by ste sa potešili odmene v podobe našľahaného kapučína alebo horúcej čokolády? Avšak syry, mlieko a jogurty s nižším obsahom tuku sú pre vás vhodnejšie v porovnaní s tými, ktoré majú vysoký obsah tuku. Aj keď znížite objem kalórií a nasýtených mastných kyselín konzumáciou mliečnych výrobkov s nižším obsahom tuku, tieto tiež obsahujú bielkoviny potrebné pre rast a obnovu vašich zdravých svalov a kostí. A ak máte intoleranciu laktózy, môžete konzumovať mlieko neobsahujúce laktózu alebo jogurty so živými kultúrami. Alternatívne môžete užívať laktózové tablety alebo kvapky. Možno bude pre vás prínosné porozprávať sa o vašej špecifickej situácii s lekárom a tým sa uistiť, že je váš príjem vápnika v strave dostatočný pre optimálny zdravotný stav.
Literatúra:
Paula Mee. Eat Well for Bone Health. 2016.

SPÄŤ