Vitamín D pre Zdravie Kostí | Osteoporóza | Krehké Kosti

Výživové poradenstvo

Vitamín D

Tiež známy ako “slnečný vitamín“. Vitamín D pomáha absorbovať vášmu telu vápnik. Bez neho získava vaše telo vápnik z kostí, čím ich oslabuje.1

Absorpcia vápnika a vitamínu D1

85% absorpcia vápnika v prítomnosti vitamínu a 15% absorpcia vápnika v neprítomnosti vitamínu
85% - maximálne množstvo absorbovaného vápnika pri dostatku vitamínu D.
15% - maximálne množstvo absorbovaného vápnika pri nedostatku vitamínu D.

Uvedené potraviny predstavujú dobrý zdroj vitamínu D1

fish

Ryby v oleji

Ryby v oleji, ako je losos a makrela, predstavujú najlepší prirodzený zdroj vitamínu D. Pokúste sa zaradiť do svojho jedálnička ryby v oleji raz alebo dvakrát do týždňa, zvýšite tak príjem tohto vitamínu.

eggs

Vajcia

Vajcia rovnako obsahujú malé množstvo vitamínu D. Nezabúdajte však, že sa neodporúča zjesť viac ako 7 vajec do týždňa, prípadne 5, ak máte vysoký cholesterol.

foods

Potraviny obohatené o vitamín D

Vitamín D sa tiež pridáva do niektorých potravín, vrátane mlieka, mliečnych výrobkov, pomarančového džúsu, sójového mlieka a obohatených cereálií. Viac podrobností nájdete na obaloch príslušných potravín.

supplements

Výživové doplnky

Ak stále považujete dostatočný príjem vitamínu D za nemožný, alebo trávite veľa času v interiéri, užívanie vitamínu D môže byť dobrým nápadom predovšetkým u starších ľudí. Poraďte sa s vašim lekárom.

Podrobnejšie

Vitamín D sa nie náhodou nazýva tiež slnečným vitamínom. V závislosti od kvality a kvantity slnečného žiarenia v oblasti, v ktorej žijete, môže vaše telo tvoriť dostatočné množstvo vitamínu D jednoducho tým, že strávite vonku 10 minút.2 Nanešťastie sa na to nemôžeme spoľahnúť. Veľa času trávime vo vnútri a v čase pobytu vonku používame opaľovacie krémy.
Vzhľadom na to, že len málo potravín obsahuje prirodzene vitamín D a je ťažké spoliehať sa na slnečné žiarenie, často sa dôrazne odporúča užívanie vitamínu D predovšetkým u ľudí vo veku nad 60 rokov.1,2 Vedecké výskumy dokázali, že adekvátny príjem vitamínu D u starších ľudí znižuje riziko pádov a následných zlomenín.2 Ak máte pochybnosti, či užívate dostatočné množstvo vitamínu D, poraďte sa s lekárom.

SPÄŤ