Spotreba sol a zdravie kosti

Výživové poradenstvo

Príjem soli a jej vplyv na zdravie kostí

Existuje mnoho ďalších – a zdravších – spôsobov ako dochutiť vaše jedlo. 1
Nevyskúšate?
Soľnička s názvami korenín
Vysoký príjem soli je známym rizikovým faktorom pre osteoporózu, pretože podporuje kalciúriu (vylučovanie vápnika močom). Účinky soli na metabolizmus vápnika a potenciálny vplyv na zdravie kostí u postmenopauzálnych žien však neboli úplne preskúmané.

Čo je dobré vedieť o soli

Soľnička

Čítajte informácie na obaloch

Skontrolujte si obsah soli uvádzaný na obale potravín, ktoré nakupujete každý deň. Pokúste sa zvoliť si potraviny s nižším obsahom soli, ak je to možné.2

Kamenná soľ v miske

Prepočet obsahu sodíka na obsah soli

Pri kontrolovaní informácií na obaloch si dávajte pozor, môžu uvádzať namiesto množstva soli množstvo sodíka. Pri prepočte sodíka na soľ vynásobte množstvo sodíka 2,5-krát. Napríklad, 1 g sodíka na 100 g je 2,5 g soli na 100 g.2

Soľ a soľničky

Bohaté na soľ

Niektoré potraviny majú vysoký obsah soli v súvislosti s postupom ich výroby, iné môžu byť pre nás zdrojom vysokého obsahu soli vzhľadom na ich množstvo, ktoré konzumujete.2 Nezabúdajte na to a pokúste sa hľadať alternatívy s nižším obsahom soli.

Príjem soli podrobnejšie

Odborníci na zdravie odporúčajú u dospelých obmedziť príjem soli na 6 g soli denne (2,4 g sodíka). To je približne 1 čajová lyžička.2 Dôležité je, aby váš príjem soli nebol ani príliš vysoký, ani príliš nízky.
Ak je váš príjem soli príliš vysoký, možno vám namerali vysoký krvný tlak a máte zvýšené riziko srdcových ochorení, infarktu, ochorení obličiek a rakoviny žalúdka. Okrem toho môže vysoký príjem soli navodiť kalciúriu, čo je zvýšená hladina vápnika v moči. Určité množstvo strát vápnika močom pochádza priamo z vašich kostí, čo znižuje ich hustotu.2-4
Ak konzumujete príliš málo soli, zvyšuje sa riziko zvýšenej hladiny cholesterolu, srdcového zlyhania, inzulínovej rezistencie a rozvinutia diabetu 2. typu.5-7

SPÄŤ