Príjem Tuku a Vplyv na Zdravie Kostí | Osteoporóza | Krehké Kosti

Výživové poradenstvo

Stužené tuky a určité druhy nasýtených mastných kyselín

Tuky a mastné kyseliny

Obrázok hranoliek obsahujúcich vysoké množstvo tuku
Viete, ktoré tuky sú prospešné pre vaše zdravie, vrátane zdravia vašich kostí? A ktorým druhom by ste sa mali vyhnúť? Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Ako sa postaviť k rôznym druhom tukov:1

Eat less

Jedzte menej

Obmedzte, alebo vynechajte stužené tuky a určité druhy nasýtených mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú vo vyprážaných a spracovaných jedlách.

Eat moderately

Jedzte menej

Omega 6 mastné kyseliny (druh polynenasýtených mastných kyselín) možno nájsť v kukuričnom oleji, saflorovom a slnečnicovom oleji.

Eat more

Jedzte viac

Omega 3 mastné kyseliny (druh polynenasýtených mastných kyselín) možno nájsť v rybách v oleji, ako je losos, makrela a tuniak, ľanových semenách, vlašských orechoch a ľanovom oleji.

Eat more

Jedzte viac

Omega 9 mastné kyseliny (druh mononenasýtených mastných kyselín) možno nájsť v olivovom, repkovom a arašidovom oleji, v avokáde a orechoch.

Podrobnejšie

Môže byť mätúce, že niektoré druhy tukov sú zdravé, zatiaľ čo iné druhy nie. Vhodné tuky maximalizujú váš metabolizmus, chránia pred srdcovými ochoreniami, roznášajú živiny (ako vápnik a vitamín D) po vašom tele a zlepšujú príjem vitamínov rozpustných v tukoch. Oproti tomu nevhodné tuky, napríklad stužené tuky alebo nasýtené mastné kyseliny, majú nepriaznivý dopad na vaše zdravie, vrátane vašich kostí.
Keď premeníme tieto fakty na čísla, štúdie preukázali, že každý nárast konzumácie nasýtených mastných kyselín o 5 %, v porovnaní so sacharidmi, zvyšuje mortalitu o 8 %. Riziko predčasného úmrtia možno znížiť o 27 % tým, že nahradíme 5 % kalórií získaných z nasýtených mastných kyselín rovnakým množstvom polynenasýtených mastných kyselín.2
Znie to ako dobrý dôvod zmeniť druh tukov, ktoré konzumujete, nie?
Literatúra:
  1. Paula Mee. Eat Well for Bone Health. 2016.
  2. Wang D.D. a kol., JAMA Intern Med. 2016;176:1134-45.

SPÄŤ